LUKISAN MURAL

LUKISAN MURAL

Mural-Tour. Melbourne, Australia (Part 2)

Hotel Best Western Riverside Apartments - Queen Victoria Market- Yarra River

Perjalanan ke dari airport ke Melbourne CBD mengambil masa 1/2 jam. Cuaca di Melbourne ketika itu 8 Celsius jadi memang sejuk dan terasa sejuk ke tulang tapi org sn suhu mcm tu dianggap biasa. 

Sy telah menempah hotel melalui AirAsia Go, tempah dahulu bayar kemudian. Sememangnya Airasia byk memberi privilege pada  semua customer die. Sy menggunakan kad Airasia Master Card. Kad ini seperti kad debit dan ada limit. Ia mudah boleh guna semasa di Melbourne dan tak perlu simpan cash di tangan jumlah yg banyak. 


Semasa di sana sy memng mencari hotel apartment sbb boleh masak. Ialah makanan di sana pasti mahal so jimat sikit. Kebetulan sy memang  bawa makanan seperti bubur segera, tuna dalam tin, bihun dan sedikit makanan ringan. Sy tinggal di Best Western Riverside Apartment yg terletak di 474 Flinder. Sy pilih bilik One Bedroom Apartment-Annex. Boleh tahan biliknya selesa dan puas hati.
Sampai di hotel awal dlm 11 pagi chek in pukul 2pm .. Lama nak tunggu so apa lagi kita berjalan lah. Sibuk nak masuk beg dlm almari receptionist inform bilik sy dah siap dan boleh masuk. Lega boleh rehat kejap.. Dlm flight pun tak sukup tidur.. Boleh rest kejap.. Zzzzzz


Pintu masuk apartment


Ruang tamu dan sangatl luas

Bilik tidur


Ruang dapur. Segala peralatan dapur ade dah macam kat rumah

Lepas merehatkan dan membersihkan diri masa tuk berjalan. Kite ke Queen Victoria Market.

Queen Victoria Market boleh dikatakan macam pasar basah dan kering. Bahagian pasar basah (jual ikan dan daging) memang bersih dan kemas. Tapi harga jualan ikan dan daging boleh tahan mahal. Ikan tuna sekilo USD 36 dan dipotong fillet. Kira mahal lah. Kebetulan sy g waktu winter harga makanan laut mmg mahal sebb waktu mcm ni nelayan jarang turun ke laut(org sana cakaplah). Pasar kering pula jual barang kering mcm keju, kekacang dll. Jual pakaian/Tshirt dan cenderamata pun banyak dan murah juga lah. Masa beli pakaian ni teringat macam kat uptown pulak. :)

Dari hotel ke sana boleh jalan kaki atau naik tram. Kalu jalan kaki dlm 1/2jam kalu naik tram 15 min je. Jadi sy decide nak jalan kaki sbb boleh cuci mata sekali. Kebetulan hari cantik cerah tp sejuk sikit. Its ok. 

Betullah kalu jln masa sejuk ni tak penat sgt hehe. Ha naik tram jgn lupe beli kad Myki aka Touch n Go. Kad ini boleh dibeli di 7eleven lagi senang dan terus topup je.. Nak tahu info boleh layari website Myki.

Sepanjang nak ke Queen Victoria Market lalu taman Flagstaff Garden. Memang cantik dan kalu nak guling-guling pun boleh.

 Flagstaff Garden



 Queen Victoria Market


 Jualan buahan di QVM














Lepas tu sy ke Yarra River menyusuri sungai yg cantik dan menenangkan fikiran. Memang cantik! Cuma sy perasan walaupun Melbourne bandar maju masih banyak lagi gelendangan tp mereka tak kacau org. Mereka meracau ade lah hehe




Penat berjalan kita menjamu selera di Sea Salt CBD. Makanan seafood mlm ni kedai bersih dan harga reasonable price lah. Apapun dah lapar cekek je lah. Nak masak malas pulak. Nanti sy story bab makanan Halal di Melbourne nanti.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2016 Reserved to Pelukis Mural Shah Alam Design By Cik Nurfarah